Lieve spelers en makers,
Allereerst; hebben jullie de toetsweek een beetje overleeft? Hoop dat jullie er een goed gevoel over hebben!
Aanstaande dinsdag zijn de brugklas kunstdagen; ik ben de hele dag op pad met een aantal brugklassers en kan er dus niet zijn. Ik denk wel dat het goed is als jullie bij elkaar komen. Tenslotte hebben we elkaar vorige week ook niet gezien door de toetsweek. Kunnen jullie weer een stapje verder gaan met het maken van materiaal voor de voorstelling.
Een warming-upje (oftewel wupje) en dan misschien een kort gesprek met elkaar: waar moet de voorstelling nou echt over gaan, en in welke vorm. Denk aan alle dingen waar we het tot nu toe over hebben gehad met elkaar in de lessen en op het blog.
Vanuit de anti-survival-guide-of the-fittest waar we het vorige keer over hadden, heb ik zitten denken aan het boek 'catcher in the rye' van Salinger (vanger in het graan). Een prachtig boek; monoloog van Holden, een antiheld, een jongen die de wereld ziet, en de volwassenen daarin, en zich afvraagt of hij daar wel bij wil horen (hij vindt ze phoney / nep). Kinderen vindt hij eerlijker, spontaner, onschuldiger en vrijgeviger. Volwassenen liegen, zijn egoistischHet was een enorm controversieel boek toen het uitkwam (shockerend, ik dacht dat spreekt jullie vast wel aan ha ha) vanwege het vele schelden, en de sex die erin voorkwam. Holden is op zoek - wat is volwassen zijn en hoe wordt je dat dan, en wil ik dat eigenlijk wel?
Vanuit dit alles gedacht; mochten jullie niet zelf iets anders willen maken: twee opdrachten voor di
opdracht 1 Kindertijd-geluk
Maak een scene, vertel een verhaal, over een ultiem gelukkig moment uit je kindertijd. Dat kan van alles zijn: het begin van de zomervakantie die zo oneindig heerlijk lang leek te duren altijd. Kikkervisjes vangen, in bomen klimmen, of urenlang knikkeren en dan de pot winnen. Wat is het dat voor jou dat moment zo gelukkig maakte?
Zou je zoiets nu ook nog kunnen hebben (zelfde soort geluk maar dan op de leeftijd die je nu hebt?)
opdracht 2 Evil-of-Adulthood
Volwassenen worden is fijn en heeft zo zijn voordelen. Maar ook nadelen; je zult compromissen moeten gaan sluiten, misschien teleurstellingen te verwerken krijgen.. Waarin en waardoor raak je als volwassen mens je onschuld kwijt? Waar liegen volwassenen/ouders over tegen hun kinderen? Wat doen volwassenen wat kinderen niet zouden doen denk je?
Maak een scene over 'het kwaad van volwassen zijn' - vanuit volwassenen perspectief, of juist kinderperspectief.
Het zou fijn zijn als jullie de scenes die jullie maken op een of andere manier kunnen vastleggen, zodat ik ze ook nog kan zien/ beeld erbij heb. Of dat jullie ze volgende week in het begin van de les nog een keer spelen zodat ik ze kan zien?
Heel veel plezier!!!! en tot gauw,
Liefs Nienke
Maar maar maar,
BeantwoordenVerwijderengaat ons stuk dan toch een beetje over opgroeien en volwassen worden?